top of page
Final Logo- Long-05.png

כבר בציורי דיו מוקדמים נהוג היה להוסיף לציורים גאסן (gasen; כיתוב). הגאסן הוא פרוזה, שירה מקורית, ציטוט מהספרות, או מהשירה הקלאסית. במקרים רבים הכיתוב הוא תוספת של חבר, או מעריץ של הצייר ולעתים נכתב על ידי הצייר עצמו. בסופו של הגאסן מופיעים, בדרך כלל, החתימה והחותמת של כותב השיר. מורי זן נהגו להוסיף לציור גאסן ובו מילות עידוד לתלמידיהם. את הציור נתנו להם במתנה כמחווה על הישגיהם.

בראשית המאה החמש עשרה הייתה השיגאג'יקו (shigajiku; מגילת שירה-ציור) אחד מאופני הביטוי העיקריים ביפן, בדרך כלל היו אלה ציורי נוף ששולבו בהם שירים. השיגאג'יקו התפתחה סביב חמשת מקדשי הזן ההרריים (gozan) בקיוטו. שיגאג'יקו מפורסמת במיוחד היא הציור של נזיר הזן ג'וסטסו  'לכידת שפמנון בעזרת דלעת', הנמצא באוסף מקדש טאיזואין (Taizôin). בחלקו העליון של הציור רשומים שיריהם של שלושים נזירי זן. 

השוסאיג'יקו (shosaijiku) או השוסאי-זו (shosai-zu) הן מגילות מצוירות בהן מתוארים נזירים הלומדים בבקתות או במנזרים מבודדים, ובחלקן העליון רשום שיר. הסובטסוג'יקו (sobetsujiku) גם הן מגילות המשלבות ציור ושיר. מגילות אלה מבטאות את העצב שבפרידה וניתנות לחבר משפחה כאשר הוא עוזב את הבית לחיי נזירות. 

רוב הדפסי העץ הראשונים היו בשחור-לבן ונושאם היה שחקני קבוקי או קורטיזנות. בהדפסים אלה מופיעים בדרך כלל השירים ללא חתימת המשורר ולפיכך ניתן ליחסם לשחקנים או לקורטיזנות המתוארים בהם. במקרים אחרים החיבור בין שיר וציור נבע מן הצורך לציין אירוע מיוחד, כגון, ציון ההופעה הראשונה של שחקן קבוקי זה או אחר בעיר אדו, שינוי שמו של השחקן, או כאשר ערך הופעת אורח מיוחדת. 

"רכישות חדשות" הינה התערוכה החמישית מסוגה המוצגת במוזיאון טיקוטין, מאז פתיחתו המחודשת לקהל בשנת 1995. אנו שמחים להציג שוב מגוון רחב של יצירות אמנות, שנתרמו למוזיאון, או נרכשו על ידו בשנים שחלפו מאז התערוכה "רכישות חדשות IV", שהתקיימה בשנת 2014. בין היצירות הדפסים מסורתיים ומודרניים, נטסקה, אביזרי לבוש ועוד.

MSP-647 (1).jpg

ההדפס היפני בן זמננו הוא ללא ספק אמנות החיה בקצב ההווה. אך השמירה על עידון ואסתטיקה מבטאת את שילובן של המסורות האמנותיות מן העבר. תכני האמנות העכשווית והשימוש בטכניקות הדפס מגוונות, שהן שפות ביטוי בינלאומיות, מבטאים את רצונם של האמנים לעסוק בנושאים אוניברסליים מנקודת מבט אישית של עולמם הפרטי. אך בכל זאת, לכולם לפחות מכנה משותף אחד: שליטה מלאה בטכניקות ההדפס המגוונות ומיומנות גבוהה בניקיון הביצוע. השאיפה לשלמות ומושלמות הינה, ללא ספק, מן המרכיבים הבולטים במורשת האמנות היפנית לדורותיה.

פונאסאקה יושיסוקה, המרחב שלי ומידותי, צי
MSP-609.jpg

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

שעות פתיחה:

ימים א' - ה'   19:00-10:00
יום ו'            13:00-10:00
יום שבת       19:00-10:00

כתבותינו: שדרות הנשיא 89, חיפה: info@hms.org.il 04-8383554

Created with passion by Oktopus all rights reserved © 2020 כל הזכויות שמורות למוזיאוני חיפה

bottom of page