top of page
קאצושיקה הוקוסאי, מתחת לגל, סמוך לקאנאגאווה, מתוך הסדרה 36 מראות הר פוג'י, 1830-31 Katsush

"מתחת לגל, סמוך לקאנאגאווה" מתוך הסדרה "שלושים ושישה מראות הר פוג'י" (1833-1831) של האמן קאצושיקה הוקוסאי (1849-1760) הוא הדפס שגודלו 26 על 39 ס"מ. למרות ממדיו הצנועים, ולמרות שמדובר בהדפס שהודפס בכמות מסחרית, שבסטנדרטים מודרניים איננה דבר יוצא דופן, שמור לו מקום של כבוד ברשימת יצירות המופת הבינלאומיות, וללא ספק הוא היצירה היפנית הידועה בעולם. הר פוג'י ניצב במוקד הסדרה כולה וגם במוקד הדפס זה, על אף שיבוש היחס בין גודל הגל לגודל ההר ושמו הפופולרי "הגל הגדול".

אפקט הגל - מאייקון יפני לגלובלי

התערוכה נוגעת בשלושת האלמנטים המרכיבים את "הגל הגדול" -- גל, סירות, הר -- ואלה מיוצגים כאן ב-90 יצירות של אמנים יפנים וישראלים ומתורגמים לשפת התקופה שבה נוצרו. אלמנט הגל נבחן באמצעות יצירות שבהן הוא כוח טבע מסוגנן, קו גבול ערטילאי ומטפורה של בידוד חברתי וייצוג של חרדה קיומית, לאו דווקא חרדה הקשורה לאסונות טבע. אלמנט הסירות בין הגלים נקשר ביצירות מלחמה באמנות היפנית וביצירות העוסקות בהעפלה אישית ולאומית באמנות הישראלית. בתערוכה הר פוג'י מופיע ביצירות יפניות מסורתיות המדגישות נקודות מבט שונות עליו, לצד יצירות נוספות ישראליות המבטאות את המשיכה אל ההר. התערוכה נותנת מקום גם לאמנים צעירים המגיבים ליצירה באמצעים ויזואליים מגוונים ובאופן מתריס ושונה.

אוצרת: ד"ר אתי גלס גיסיס | עוזרת אוצרת: עדן שוויצר

אביב שרגא, גל עדשה, 2024, באדיבות האמנית Aviv Shraga, Lenticular Wave, 2024, courtesy of t
אביב שרגא, גל עדש�ה, 2024, באדיבות האמנית Aviv Shraga, Lenticular Wave, 2024, courtesy of t

לדימויי גלים שמור מקום מיוחד במסורת היפנית, המייחסת לגלים משמעות דואלית: מצד אחד הם נתפסו כמגן של יפן מכיוון שהם מקיפים אותה, ומאידך, הגלים הם גורם המפריד בין יפן לרצף היבשתי של סין ונושאים סכנת מסע. בפילוסופיה הסינית בני האלמוות נמצאים מעבר לים, ובפילוסופיה הבודהיסטית חציית גשר מעל גלים מסמלת מעבר מעולם החיים אל עולם המוות, ומכאן דימוי הגל נקשר גם למשמעות של ארעיות. בשירה נקשר הגל גם לביטויי אהבה לאהוב המגיע כמו הגלים או לביטויי געגועים לחיים הקודמים בעיר שהגלים נושאים עמם אל אי הגלות.

טוטויה הוקיי, טקס איסוף אצות-ים במחוז נאגאטו, מתוך הסדרה מראות מפורסמים של המחוזות, 1834-3

רבות נכתב על השפעתה על אמנות מערבית ובעיקר על זו האירופאית, אך מעט מאוד תשומת לב ניתנה עד היום לקשר בינה לבין האמנות היפנית העכשווית וזו שלנו, הישראלית. לצד יצירות מאוסף המוזיאון, מאירה התערוכה פינה זו ומציגה את הקשר בין היצירה המפורסמת למגוון יצירות משלל מדיומים של למעלה מעשרים אמנים – ישראלים, יפנים ואמן צרפתי אחד.

דור חזות, תגובה טבעית [צב, לויתן, גל], 2024, באדיבות האמן  Dor Hazut, Natural Reaction (Tu

באמנות היפנית מעטר הצב יחד עם העגור כלי חרסינה וגם קימונו של כלה. העגור מסמל את הגבהים שרוח האדם יכולה להרקיע אליהם והצב את המעמקים, ויחד הם סמל למזל טוב ואריכות ימים.

בהגדרה המילונית אדווה היא גל מכני שמתקדם
ומהירותו נשלטת על ידי אפקטים של מתח פנים

"גלים קפילריים – גל רוח קטן, או: אדוות, מופיעות על פני מים חלקים כאשר הרוח מנשבת ודועכות מהר כשהרוח מפסיקה. אדוות נוצרות על פני המים גם כאשר זורקים עליהם אבן קטנה. הן מופע קטן ממדים ויפה תואר של דבר הנמצא בטבע בטווח גדול, שבקצהו השני גלי סערה בים. אותם הכוחות מייצרים את זה ואת זה..." דנה הראל

 "הצורות מובלות על ידי מערכת העצבים ומושפעות מאוצרות טבע בראשית הנוכחות בהר, באדמה ובלב הים. תבליטים המביעים את המתח בין היופי לאימה, את עוצמת הטבע הקדום ואת הרגש הכלוא בגוף העכשווי. במילים אחרות, ידיי מגששות באפלת הלא נודע ומחלצות צורה מקרקעית הים ויוצרות גל רגשי המוטבע בחומר." יקירה אמנט

ניתוק דימוי מגודלו המקורי מאפשר לאמץ אותו לתוך מדיום ייחודי של הטבעת טביעות אצבע

טביעות אצבע כדי לבנות את הדימוי של "הגל הגדול", כולל הר פוג'י עצמו, דרך ההופכת את טכניקת ההדפס ההמונית, לפעולה והבעה אישית שאינה ניתנת להעתקה. מצד אחד אייקון גלובלי ומאידך יציקה של המאפיין הביולוגי האישי, שאינו ניתן להעברה – טביעת אצבע.

image.png
image.png
image.png
image.png
רויטל לסיק, הגלגול, 2024, באדיבות האמנית Revital Lessik, The Incanation, 2024, curtesy of

על הקיר מרצדת גרפיקה המגיבה לעוצמת הקול ולמסר שהיא מעבירה ולצדה תרגום של הקול לעברית

יצירה הבנויה משלושה חלקים במעברים רציפים – מאזהרת הצונאמי אל קולות הכאוס בזמן אמת ולעדותו של ניצול שאיבד את בני משפחתו. בחירה בדימוי גרפי ולא בצילומי אמת המעצימה את תחושת האימה באמצעות חוש השמיעה.

אוסקר אויווה, גל גדול, 2021 ,באדיבות האמן   Oscar Oiwa, Big Wave, 2021, Curtesy of the art

התאהבות בהר פוג'י מכל הלב ואהבה שאיננה ניתנת לריפוי

"מיום ליום, אתה צריך להתקרב להר פוג'י יותר ויותר. זה לא קשור לציוד, מצלמות או עדשות. לימודי צילום לא יעזרו לך פה. אתה משקף את חייך דרך הצילום! את החיים עצמם! אתה צריך להתאהב בהר פוג'י. ממש כמו לאהוב מישהו... בדומה למערכת יחסים רומנטית, כשאתה אוהב מישהו מכל הלב, אתה מוכן לקחת את זה לשלב הבא. מלא מסתורין." טמרין ואויאמה סאן

בלתי ניתן לריפוי –  Fujinoyamai סשה טמרין, בלתי ניתן לריפוי- Fujinoyamai 2020 ,באדיבות האמ
האקאנאי סונזאי 4 [קיום ארעי 4], פייר-אלי דה פיבראק, 2020-2019, מתנת האמן לאוסף מוזיאון טיק
נועם ליאון, 36 מבטים על הר החרמון, 2024, באדיבות האמנית, Noam Lion,  36 Views of Mount Her
נועם ליאון, 36 מבטים על הר החרמון, 2024, באדיבות האמנית, Noam Lion,  36 Views of Mount Her
נועם ליאון, 36 מבטים על הר החרמון, 2024, באדיבות האמנית, Noam Lion,  36 Views of Mount Her

"מגיל 6 קיננה בי התשוקה לרשום את צורתם של דברים.
מגיל 50 יצרתי מספר יצירות שזכו בהכרה אך מכולן,
כל אלה שלפני גיל 70 אינן ראויות לציון.
בגיל 73 הגעתי להבנה על האיכות האמיתית של ציפורים,
בעלי חיים, חרקים, דגים – טבע – חייהם של עשבים ועצים.
מכאן, בגיל 86 , תהיה התקדמות.
בגיל 90 , אבין דברים לעומקם.
בגיל 100 , אהיה צייר נפלא.
בגיל 110 , לכל נקודה וקו בציוריי יהיו חיים משלהם.
כולי תפילה שאאריך ימים להוכיח את אמיתות דברי."

"קאצושיקה הוקוסאי, איש זקן משוגע לציור"

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

Created with passion by Oktopus all rights reserved © 2025 כל הזכויות שמורות למוזיאוני חיפה

bottom of page