"מתחת לגל, סמוך לקאנאגאווה" מתוך הסדרה "שלושים ושישה מראות הר פוג'י" (1833-1831) של האמן קאצושיקה הוקוסאי (1849-1760) הוא הדפס שגודלו 26 על 39 ס"מ. למרות ממדיו הצנועים, ולמרות שמדובר בהדפס שהודפס בכמות מסחרית, שבסטנדרטים מודרניים איננה דבר יוצא דופן, שמור לו מקום של כבוד ברשימת יצירות המופת הבינלאומיות, וללא ספק הוא היצירה היפנית הידועה בעולם. הר פוג'י ניצב במוקד הסדרה כולה וגם במוקד הדפס זה, על אף שיבוש היחס בין גודל הגל לגודל ההר ושמו הפופולרי "הגל הגדול".
אפקט הגל - מאייקון יפני לגלובלי
התערוכה נוגעת בשלושת האלמנטים המרכיבים את "הגל הגדול" -- גל, סירות, הר -- ואלה מיוצגים כאן ב-90 יצירות של אמנים יפנים וישראלים ומתורגמים לשפת התקופה שבה נוצרו. אלמנט הגל נבחן באמצעות יצירות שבהן הוא כוח טבע מסוגנן, קו גבול ערטילאי ומטפורה של בידוד חברתי וייצוג של חרדה קיומית, לאו דווקא חרדה הקשורה לאסונות טבע. אלמנט הסירות בין הגלים נקשר ביצירות מלחמה באמנות היפנית וביצירות העוסקות בהעפלה אישית ולאומית באמנות הישראלית. בתערוכה הר פוג'י מופיע ביצירות יפניות מסורתיות המדגישות נקודות מבט שונות עליו, לצד יצירות נוספות ישראליות המבטאות את המשיכה אל ההר. התערוכה נותנת מקום גם לאמנים צעירים המגיבים ליצירה באמצעים ויזואליים מגוונים ובאופן מתריס ושונה.
אוצרת: ד"ר אתי גלס גיסיס | עוזרת אוצרת: עדן שוויצר