top of page

הבמבוק הוא בין הנושאים הראשונים אתם מתמודדים ציירים, ויחד עם זאת, גם אחד הקשים לציור. תיאור הבמבוק מורכב מן הקווים הבסיסיים בציור דיו וקליגרפיה בהם צריך לשלוט היוצר. אחד הביטויים הידועים אומר, שכדי לצייר במבוק על הצייר להפוך לבמבוק ולתת לבמבוק לצייר את עצמו. במילים אחרות, לצייר את הנושא מתוך הזדהות מלאה, ללא אגו, כך שלא ניתן להפריד בין סובייקט לאובייקט, בין הציור למצייר. 

DSC05213.jpg
3-2.jpg

גזעו של הבמבוק ישר וחלול הוא אינו מסתיר דבר. בזן מסמל במבוק, יחד עם שזיף ואורן, את עמידתו של הנזיר מול פיתויי העולם. מתחת למעטה השלג הכבד שב ומתחדש הבמבוק לקראת האביב.

DSC04690.jpg

אדמה וצמחייה, קרי חימר ובמבוק, הם מהחומרים העתיקים בהם השתמש האדם לשיפור סביבת מחייתו. שני החומרים נפוצים בטבע היפני והם בעלי תכונות מיוחדות המשלבות גמישות וחוזק. ככאלה הפכו במהרה לחומר בידי היוצר לעיצוב כלים וחפצים לשימוש יומיומי. עם השתכללות מיומנויות הטיפול בחומרים הללו, יצירה בהם הועלתה לדרגה של אמנות הדורשת עבודת הכנה מאומצת. הבמבוק מצריך חיטוב, ייבוש, חיתוך ועיצוב, והחימר מבקש גם לישה, שריפה ועוד. בחלל תצוגה זה מוצג התוצר של מפגש בין שני החומרים בידי שני אמנים, אמנית הקרמיקה עירית אבא ואמן הבמבוק טאקאיוקי שימיזו.

22.jpg

עירית אבא היא אמנית קרמיקה המתמקדת ביצירת כלים שימושיים, בשפה עיצובית נקייה ומינימליסטית. בתערוכה זו הוזמנה לשתף פעולה עם אמן הבמבוק שימיזו ולבחון את נקודות המפגש של במבוק ופורצלן. בחשיבה משותפת החליטו השניים כיצד ישלבו את שני החומרים בעבודתם – עירית אבא תיצור כלים ותציע שברים שהצטברו בסטודיו שלה במשך השנים, וטאקאיוקי שימיזו יגיב אל צורתם באמצעות הוספה של במבוק, עיטופם בבמבוק או שזירת הבמבוק בתוכם או מתוכם.

21.jpg

טאקאיוקי שימיזו הוא אמן החושב וחי במבוק. את הבמבוק כחומר יצירה גילה בביקוריו בארצות דרום מזרח אסיה 
ועם שובו ליפן התיישב בעיירה בפּו – ממלכת הבמבוק, באי קיושו כדי להתלמד אצל מאסטר מוביל בתחום. שימיזו חושב מחוץ
לקופסא ומשלב ביצירותיו צבע ואקספרסיביות שאינם קיימים בעבודת הבמבוק המסורתית. שימיזו נותן דרור לידיו וחושב באמצעותן תוך כדי פעולות של כיפוף, שזירה, הרכבה ופירוק, תוך הבנה מלאה של תכונות החומר.

11.1.jpg
15-2_edited.jpg
bottom of page