top of page

יפן במלאכת יד

אמנות יפנית היא במהותה שימושית ולא אמנות לראווה. ההבחנה בין אמנות (ארט) לאומנות (קראפט) ביפן נוצרה בשנות השבעים של המאה ה-19 בהשפעה מערבית, כשהמושג "פיין ארט" (ביג'וצו, אמנות פלסטית) הופיע לראשונה במילון יפני-אנגלי. אמנים יפניים הם בראש ובראשונה בעלי מלאכה, ובתולדות האמנות היפנית המאסטרים הגדולים מעולם לא משכו ידם מעיטור חפצים שונים. מלאכות יד מסורתיות הן חלק חשוב בחיי היומיום ביפן בכל רובד של החברה היפנית.

התערוכה "יפן במלאכת יד" מתמקדת במגוון פעולות אמנותיות המאפיינות את מלאכת היצירה היפנית מאז ועד היום, כפי שהן באות לידי ביטוי באמצעות חפצים שונים. החפצים המוצגים בתערוכה משקפים קשת רחבה של מלאכות ופעולות אמנותיות לצד הצצה אל חיי היומיום ביפן. התערוכה מחולקת לכיוּר חמר, תיקון, קיפול, עירום, מזעור, הרכבה, עטיפה, קליעה, ועוד, ודרכם ניתן ללמוד על הטכניקות השונות וביטוין בתרבות היפנית באופן מוחשי (המוצגים) ולא מוחשי. פעולות אלה הן רק חלק מעולם היצירה היפני, וההתמקדות בהן מסמנת שחשיבותו של תהליך היצירה אינה פחותה מחשיבותו של התוצר הסופי. 

יפן במלאכת יד

אוצרת: ד"ר אתי גלס גיסיס | עוזרת אוצרת: עדן שוויצר

DSC06709s.jpg
DSC06696s.jpg

עירום

מזעור

קליעה

אפרת בראשי מפן, מבחר עטיפות בד [פורושיקי], 2025, באדיבות האמנית  Efrat Barashi Meppen, Sel

קיפול

מחברים

סביבונים

אמי נאקאמורה, טוויסט, 2021, חוט נייר יפני, באדיבות האמניתי, Emi Nakamura, Japanese Paper C

קומי-הימו

מיזוהיקי

קומיקו 

DSC06828s.jpg

תיקון

כיור

DSC06863s.jpg

תהודה

IMG_.jpg

בונסאי

Pierre-Elie de Pibrac, Hakanaisonzai series, courtesyפייר-אלי דה פיבראק, מתוך הסדרה האקאנא
Pierre-Elie de Pibrac, Hakanaisonzai series, courtesyפייר-אלי דה פיבראק, מתוך הסדרה האקאנא

האקאנאי סונזאי

התערוכה בחסות:

לוגו שגרירות יפן בישראל.jpeg
IF Israel_logo noir.png
logoAmb-Israël_détouré (1).png
Logo_black_640x640_(1).jpg

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

Created with passion by Oktopus all rights reserved © 2025 כל הזכויות שמורות למוזיאוני חיפה

bottom of page