יפן במלאכת יד

אמנות יפנית היא במהותה שימושית ולא אמנות לראווה. ההבחנה בין אמנות (ארט) לאומנות (קראפט) ביפן נוצרה בשנות השבעים של המאה ה-19 בהשפעה מערבית, כשהמושג "פיין ארט" (ביג'וצו, אמנות פלסטית) הופיע לראשונה במילון יפני-אנגלי. אמנים יפניים הם בראש ובראשונה בעלי מלאכה, ובתולדות האמנות היפנית המאסטרים הגדולים מעולם לא משכו ידם מעיטור חפצים שונים. מלאכות יד מסורתיות הן חלק חשוב בחיי היומיום ביפן בכל רובד של החברה היפנית.
התערוכה "יפן במלאכת יד" מתמקדת במגוון פעולות אמנותיות המאפיינות את מלאכת היצירה היפנית מאז ועד היום, כפי שהן באות לידי ביטוי באמצעות חפצים שונים. החפצים המוצגים בתערוכה משקפים קשת רחבה של מלאכות ופעולות אמנותיות לצד הצצה אל חיי היומיום ביפן. התערוכה מחולקת לכיוּר חמר, תיקון, קיפול, עירום, מזעור, הרכבה, עטיפה, קליעה, ועוד, ודרכם ניתן ללמוד על הטכניקות השונות וביטוין בתרבות היפנית באופן מוחשי (המוצגים) ולא מוחשי. פעולות אלה הן רק חלק מעולם היצירה היפני, וההתמקדות בהן מסמנת שחשיבותו של תהליך היצירה אינה פחותה מחשיבותו של התוצר הסופי.

אוצרת: ד"ר אתי גלס גיסיס | עוזרת אוצרת: עדן שוויצר
התערוכה בחסות:


.png)
.jpg)



![אפרת בראשי מפן, מבחר עטיפות בד [פורושיקי], 2025, באדיבות האמנית Efrat Barashi Meppen, Sel](https://static.wixstatic.com/media/7cab28_122bf8ec528943b7b66dbcbbb427ec45~mv2.jpg/v1/fill/w_487,h_325,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/7cab28_122bf8ec528943b7b66dbcbbb427ec45~mv2.jpg)















